Sunday 10 February 2013

Ukens frokoster uke 6 / Week 6 in Breakfasts


Det er tid for den ukentlige oppsummeringen igjen. Mandag denne uken la jeg ut et bilde fra serien av matkunstrundstykker jeg laget i samarbeid med Godt Brød. Du kan se noen bilder fra da jeg var der her
.  Samarbeidet har vært basert på at jeg legger bildene ut på min Instagramkonto og de på sine Facebook-side, en vinn-vinn situasjon og ikke i utgangspunktet noe betalt oppdrag eller reklame. Inspirert av deres müsli-rundstykker laget jeg et turlandskap med briefjell, alfafaspiregress og eggesol. 

It's time for the weekly summing up again. Monday this week I posted a picture from the series of food art pieces I made in cooperation with the Norwegian bakery chain "Godt Brød" (literally "good bread"). You can see some behind-the-scenes photos here. The cooperation was based on me posting the photos on my Instagram account and they on their Facebook page, a win win situation and not a paid assignment or advertisement. Inspired by their müsli buns I made a hiking landscape with brie mountains, alfafa sprout grass and egg sun. 

Big Ben. Source: Wikipedia
På tirsdagen startet jeg en ny serie, kalt "verden rundt i mat". Jeg vil gjenskape kjente monumenter fra hele verden i matingredienser. Det første stoppet var Big Ben i London, Storbritannia. Klokketårnets lange form og distinktive klokkeskive inspirerte meg til å lage en versjon med ingrediensene til en tradisjonell agurksandwich. Jeg la også til små lokale detaljer i paprika på siden, en dobbeldekker bus og en gardesoldat. 

Tuesday marked the start of a new food art series for me, called "travel around the world in food". I will be recreating famous monuments from around the world in food. First off was Big Ben in London, UK. The bell towers long shape and distinctive clock face inspired me to do a version with the ingredients of a cucumber sandwich. I also added little local details on the side, in the form of bell pepper versions of a double decker bus and a member of the queen's guard. 


Jeg elsker å la ingrediensene i seg selv inspirere meg. I tilfellet med yogurtgrisen hadde jeg en boks med bringebær som jeg hadde kjøpt billig i kjøleskapet. Jeg begynte å tenke på hva de minnet meg om, og kom innom tanken på at fargen var ganske lik en gris. Så slo det meg at de også ser veldig "neseboraktige" ut fra oven - og idéen om å lage et grisansikt var født! Det er veldig enkelt, kun 4 bringebær og 2 blåbær. Jeg la til en liten munn laget av en bit tørket blåbær for å gjøre det litt mer moro. Det enkleste er ofte det beste!

I love to let the ingredients themselves inspire me. In the case of the yogurt pig, I had a box of raspberries that were on sale in the fridge. I started to think about what they reminded me of, and thought about a pig due to the color. Then it struck me that they also have a very "nostril like" quality if you view them from above - and the idea to make a pig face was born! It's very simple, just 4 raspberries and 2 blueberries. I added a little mouth made by a piece of dried blueberries to spice it up a bit. 

"Icarus". Henri Matisse. (Source: http://www.metmuseum.org/)
Ukens kunsttoast var basert på den franske maleren Henri Matisse (1869 - 1954) sitt verk "Icarus" fra 1944. Det er en utfordring å finne naturlig blå ingredienser, men jeg var ganske fornøyd da jeg kom på å bruke valmuefrø til bakgrunnen. Selve mannen er laget av fikenpålegg i skiver, og stjernene er i aprikos.

This weeks art toast was based on the French painter Henri Matisse (1869 - 1954) and his work "Icarus" from 1944. Finding natural blue ingredients is a big challenge but I was quite pleased when I thought about using poppy seeds for the background. The man itself is made of a fig spread that comes in sheets, and the stars are apricots. 

Source: http://www.kokaihop.se/inspiration/tema/lacker-mors-dag-meny
Sirkusselen var en mer tilfeldig idé, og er laget av en pannekake med bringebæryogurt og et lite eplestykke som balanserer på nesen. Andre søndag i februar er morsdag i Norge, og med valentinsdagen neste uke, tenkte jeg det var fint å lage noen hjertepannekaker til frokost. På toppen av alt var det fastelavn, men siden jeg ikke er spesielt begeistret for de tradisjonelle bollene laget jeg heller scones med gresk yogurt og syltetøy. 

The circus seal was a more random idea, and is made up by a pancake with raspberry yogurt and a small apple piece balancing on its nose. The second Sunday in February is Mother's Day in Norway and with Valentines Day coming up soon, I thought it would be nice to do some heart pancakes for breakfasts. On top of everything it was "fastelavn", the last Sunday before Lent where one traditionally feasts on buns filled with whipped cream and jam. I'm not such a fan, so I made scones filled with Greek yogurt and jam instead. 

Have a good week ahead!

Love, 
Ida   

2 comments:

  1. Scones med youghurt og syltetøy ble min favoritt av disse. Den lille luringen smilte til meg, og slikt gjør meg glad ;-)
    God uke!

    ReplyDelete
  2. Hi Ida !! I love your Instagram and blog !!

    You like mine... I have many cute ideas for valentinesday!!!

    www.andrianalafayette.com

    ReplyDelete